Badanie znajomości nowej ustawy konsumenckiej

96% sklepów online ma problemy z nowymi przepisami, tuż przed ich wejściem w życie

Jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez serwisy SafeBuy.pl i Sklepy24.pl, zaledwie 4% sprzedawców internetowych nie ma problemu ze znajomością i zrozumieniem nowych przepisów konsumenckich na 2 tygodnie przed ich wejściem w życie.

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 09-11 grudnia 2014 czyli dokładnie 14 dni przed rozpoczęciem obowiązywania nowej ustawy z dnia 30.05.2014 o prawach konsumenta. Zaproszonych do wypełnienia ankiety zostało 8 tys. sklepów zarejestrowanych w katalogu Sklepy24.pl i w analizowanym terminie na wszystkie 5 pytań odpowiedziało 440 sprzedawców, co daje próbę statystyczną wystarczającą do przeprowadzenia wiarygodnej analizy.

Z ankiety wynika, że wśród sprzedawców:
60% nie wie, że powinno informować o łącznej cenie jeszcze przed złożeniem zamówienia,
- 57% nie wie, że oprócz ceny powinni informować o terminie zapłaty oraz innych danych,
- 25% nie wie, że od 25 grudnia konsument będzie miał 14 dni na odstąpienie od umowy,
- 18% nie wie, że do konsumenta należy wybór czy korzysta z rękojmi czy gwarancji,
- 35% nie wie o konieczności rejestracji zbioru danych osobowych w GIODO i zapewne tego nie robi.

Poniżej prezentujemy wyniki ankiety oraz prawidłowe odpowiedzi w odniesieniu do nowej ustawy, przy czym pytanie nr 4 dotyczy zmiany nazewnictwa w KC a pytanie nr 5 nie ulega zmianie, ale obydwa zostały wprowadzone do badania w celu zwrócenia uwagi na te ważne zagadnienia.

KIEDY INFORMACJA

Konsument powinien być poinformowany o łącznej cenie zamówienia:

Odpowiedzi sprzedawców
n = 440
JAKA INFORMACJA

Oprócz ceny towaru, sprzedawca musi przed zawarciem umowy informować o:

Odpowiedzi sprzedawców
n = 440
TERMIN ODSTĄPIENIA

Termin odstąpienia bez podania przyczyny od umowy zawartej z konsumentem to:

Odpowiedzi sprzedawców
n = 440
SPOSÓB REKLAMACJI

Jeżeli sprzedany towar ma wadę, wówczas konsument:

Odpowiedzi sprzedawców
n = 440
REJESTRACJA W GIODO

Sprzedawca internetowy nie musi zgłaszać zbioru danych osobowych konsumentów do GIODO, gdyż:

Odpowiedzi sprzedawców
n = 440

Jak wypadł Państwa sklep?

Dostosowanie sklepu i jego regulaminu sprzedaży do nowych przepisów jest niezbędne od 25 grudnia 2014r., a za niedopełnienie tego obowiązku sprzedawca może narazić się na kary oraz straty materialne, w szczególności wynikające z:

Kodeksu wykroczeń (Dz. U. z 2013 r. poz. 482, z późn. zm.7)

  • Art. 139b.
    Kto w zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa zawierając umowę z konsumentem nie spełnia wymagań dotyczących udzielenia informacji lub wydania dokumentu, przewidzianych w przepisach ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. poz. 827), podlega karze grzywny.

Nowej Ustawy Konsumenckiej (Dz. U. z 2014 r.)

  • Art. 23.
    Jeżeli przedsiębiorca nie spełnił obowiązków informacyjnych dotyczących opłat dodatkowych lub innych kosztów, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5, lub kosztów zwrotu rzeczy, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 10, konsument nie ponosi tych opłat i kosztów.

Czy odpowiedzieli Państwo poprawnie na wszystkie pytania? Jeżeli nie pamiętają Państwo swoich odpowiedzi, wówczas zostaną one przesłane do Państwa drogą mailową. W razie wątpliwości prosimy o kontakt.

Jeżeli nie dostosowali Państwo jeszcze swojego reglaminu sprzedaży, informujemy, że uczestnicy programu eCommerce Fair Play mogą skorzystać z darmowego generatora regulaminu sprzedaży, który w 100% jest zgodny z nowymi przepisami. Dokumenty generowane przez Safe Buy są dopracowane merytorycznie i estetycznie tak, aby zachować przejrzystą i zrozumiałą formę dla konsumenta.

Wsparcie dla sklepów w ramach Programu Safe Buy

Misją serwisu SafeBuy.pl są przyjazne zakupy internetowe, czego nie można osiągnąć bez odpowiedniej edukacji i wsparcia małych i średnich sprzedawców. Dlatego pakiet niezbędnych dokumentów prawnych dla sklepu, w tym regulamin i wypełniony wniosek do GIODO są bezpłatne dla uczestników Programu. Ponadto sprzedawcy wyróżnieni są w rejestrze Safe Buy, na łamach portalu Sklepy24.pl, a ich sklep opatrzony klikalnym znakiem Safe Buy, który zwiększa zaufanie klienta.

Ty też działasz fair play w eCommerce
i chcesz dołączyć do uczestników Programu?